Khamis, 26 Februari 2009

Shueqry dan Dato Stapa

Saya bersalaman dengan Datuk Stapa Omar pada pertengahan tahun 2006, bila pergi berjumpa beliau bersama seorang kawan.

Datuk Stapa seorang yang sangat peramah, very humble dan boleh bergaul dengan semua orang, tak kira siapa pun.

Waktu itu, dia masih belum bergelar Datuk dan isterinya dikenali dengan panggilan Puan Azlina Che Abdullah.

Saya kagum dengan kekentalan semangat mereka berdua.

Jasa Datuk Stapa amat besar. Syarikatnya telah membimbing ramai usahawan bumiputera menjadi pengedar berjaya lalu merubah taraf hidup masing-masing, menjadi luar biasa dari yang kehidupan yang biasa-biasa.

Saya faham, tak semua orang suka jualan langsung.

Sebab, orang yang join jualan langsung ni dianggap datang ‘mengacau’, semata-mata nak jual produk!

Terus terang saya kata, itulah persepsi saya dulu. Kawan datang nak offer produk jualan langsung, saya terus terang menolak depan-depan.

Rupa-rupanya, kawan saya ni, lebih banyak penolakan yang dia terima, makin bersemangat dia jadinya.

Tak siapa tahu industri jualan langsung di Malaysia melahirkan lebih ramai jutawan berbanding model perniagaan lain. Jika network kukuh dan Anda bijak menjaga ahli group Anda, ditambah dengan timing yang ngam, Anda boleh menjana ribuan ringgit seminggu.

Ya, seminggu. Bukan sebulan.

Saya banyak mengkaji sikap orang-orang yang berjaya dan salah satu daripada mereka adalah Datuk Stapa. Dari apa yang saya lihat, beliau bekerja dua kali ganda lebih kuat dari orang-orang bawahannya, walaupun dia dah menjadi lebih dari seorang jutawan.

Datuk Stapa Omar membuktikan apa yang pernah dikatakan olehnya. Bila ditanya tentang rahsia kejayaan dalam bisnes, khususnya bisnes jualan langsung, katanya.. “perlu bekerja melebihi apa yang perlu dikerjakan”.

Kita tidak boleh bersikap malas dan mengharapkan orang lain. Kita tidak boleh mengharapkan rezeki terpijak, sebaliknya berusaha keras untuk mencapai apa diimpikan,” katanya lagi.

Pada tahun 1998, kegawatan ekonomi melanda. Ramai kenalan mereka sangsi dengan keputusan mereka untuk menubuhkan syarikat DCL.

Namun, berkat kerja keras, pacuan motivasi dan sokongan padu dari rakan niaga dan pengedar DCL, syarikat ‘muda’ itu kini menjadi salah satu syarikat jualan langsung paling kukuh di Malaysia.

Prinsip “orang berjaya mencari cara, orang gagal mencari alasan” patut kita serapkan dalam diri kita juga, tak kira apa kita pelajar, pekerja atau usahawan, tak kira usahawan Internet atau usahawan jualan langsung.

jika Anda tak pasti kejayaan cemana yang Anda mahukan, tanya diri dengan soalan ini :

1. Sebab apa aku mahu berjaya?
2. Untuk apa aku mahu berjaya?
3. Dengan cara apa aku boleh berjaya?

Atau tanya diri dengan 4 soalan ini..

1. Apa yang aku mahu buat?
2. Kenapa aku mahu buat?
3. Dengan cara apa aku boleh buat?
4. Apalagi yang perlu di buat?

Tanya diri Anda, tanya, tanya dan terus tanya sehingga Anda benar-benar serasi dengan jawapan yang lahir dari hati Anda.

Kita masih belum berjaya sebab kita tak spesifik.

Orang berjaya boleh mencapai berjaya kerana mereka tahu sebab apa mereka mahu berjaya, untuk apa mereka berjaya dan dengan cara apa mereka boleh berjaya.

[dipetik daripada blog Shueqry: http://www.imotivasi.com/rahsia-kejayaan-datuk-stapa-omar-dalam-bisnes/


[ Berminat? Maklumat lanjut @ pertanyaan : duitcukuplumayan@gmail.com ]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan